Bilder fra Lierelva

Se også

Sesongen 2014

LIERELVA: Farerapportene til tross, jeg er klar for en ny sesong i Lierelva. Så får vi håper at nye måleresultater fra elvene og Drammensfjorden blir positive når de i løpet av sommeren skal ta nye prøver.

Lierelva Fiskerforening har i år begrenset antall fiskekort som legges ut for salg. Det ble i år solgt 150 kort, fra ett salgssted - Grøttedammen.  Årets pris er 1600 kroner for kortet pluss 200 i depositum og 150 for desinfiseringsutstyr.

Døgnkort blir solgt på Statoilstasjonen i Lierbyen. Pris 200 kr per døgn, pluss 100 i depositum.

Fiskeraporter:

Siste helga med fiske i Lierelva

Da var sesongen over for i år. På meg ble det åtte fisker. Laksen på 2,7 og en ørret på 2.0 er de største. De øvrige er ørreter på under 1 kg.

Lørdag 13. september: Også i dag ble det fisk, en liten sjøørret på 0,5 kg. Men som i går ble det bare med den ene fsken. Begge fiske er tatt nederst i elva.

Fredag 12. september: Endelig satt den. På tampen av årets fiskesesong fikk jeg en fin laks på 2,7 kg.  Tatt på mark.

Fredag 5. og lørdag 6. september: Endelig fisk igjen. Det har vært en utrolig laber sessong. Få jeg har snakket med kan huske at det er tatt så lite fisk i elva. Jeg har vært noen timer siden 14. august, men det er blitt lite fisk.

Det ble fire ørreter denne helga, den største på 900 g, en på 600, en på 500 og 1 på bare 300. Ikke det helt store, men endelig edel fisk.

På fredag hadde jeg fri fra jobben og var tidlig ute i elva. Jeg har skjelden, om noen gang, sett elva så blank som denne helga. Det var ikke så verst med vann, men lite strøm og mye tang i elva.

Det er noen dager igjen før fisket avsluttes den 15., så det kan kanskje rette enda litt på statistikken.

Torsdag 14. august: Da er ferien over jeg tok turen til elva, og endelig ble det edel fangst. I løpet av noen timer fikk jeg to sjøørreter, en på 2 kg og en liten på 0,5. Det var en herlig følelse å kunne trekke på land en fin fisk. Nå blir det sjølfiske ørret til middag på søndag.

Elva var fin, litt grå og lavere temperatur en tidligere i sommer. Det ser ut til å ha hjulpet på fangstresultatene.

Lørdag 28. juni: Det fortsatt lite fisk i elva. Jeg har tilgode å får en stor nok fisk jeg har kunne ta med hjem, til tross for flere turer i elva de siste tre ukene. Det har stort sett begrenset seg til flyndre og mort, og nå sist lørdag en liten laks på snaue ti cm. Heldigvis så fint kroket at jeg kunne løsne den fint og gi den tilbake til elva.

I følge fiskefreningens rapporter er det bare dradd på land 9 sjøørret og laks. Den siste registrerte var 9. juni. I tillegg vet jeg at min nabo har fått en ørret. Det er lite. Da jeg var i elva denne lørdag så jeg flere fine fiske vise seg i overflaten, men ingen ville bite.

Selv med en del regn denne siste uka, er det fortsatt lite vann i elva og dermed lite strøm. Elva er full av grønske. En får nesten ikke ut snøret for det er helt grønt.

Lierelva 8. juni: Ny sykkeltur til Lierelva i dag. Det har til nå vært lite fisk i elva, men i går ble det tatt en ny laks på 3,8 kg. Det ble ikke noe fisk i dag heller. Elva var fin etter noe regne dageen før, med det var helt stille.

Lierelva 1. juni: Ny tur på sykkel til elva. Denne gange til Tuverud, hvor jeg prøvde lykken sammen med veteran Ole Skaret (bildet). Det ble ikke noe fisk i dag heller.

Lierelva 30. mai: I mangel av bil hev jeg meg på tohjulimgen og syklet de vel 12 km til elva. Jeg stoppet ved Tuverud og satt der og fisket ett par timer, uten å få noen ting, og jeg så heller ikke fisk som hoppet. Hadde besøk av ett par andre som var ute i samme ærend, men heller ikke de hadde fått napp. Det skal ha vært noen som har satt garn litt lengere nede. Det er nå fjernet og fiskeforeningen vil sjekke elve for garn. Per 24. mai skal det være tatt seks fisk i elva, derav to laks på 6,5 og 4,9 kg. Begge på mark.

Lierelva 24.mai: Da er årets fiske i gang. Etter å ha vært en kort tur i elva tidligere i uke, hadde jeg en ny tur på lørdag formiddagen. Elva så veldig fin ut, men det var lite fisk å se hoppe, og resultatet ble bare ei flyndre. Jeg prøvde bare med mark på denne turen.

Ørretfiske i Lierelva i fare...?

Lierelva: Det var dårlige nyheter som ble presentert i Drammens Tidene i februar i år,  om at det er livsfarlig å spise sjøørret som er fisket i Lier elva.

Nå skal det tas nye prøver, og en håper at disse resultatene skal være mer positive en de som til nå er presentert, som var prøver tatt i 2008.

De siste kostholdsrådene fra Mattilsynet gir restriksjoner på å spise fisk fra Drammensfjorden og elvene

(se vedlagt link her)

Det skal tas nye fiskeprøver i 2014, og vi er selvsagt veldig spent på resultatene. Datoene for disse prøvene har jeg ikke fått fra Norconsult, som har oppdraget med overvåking fra oss, sier Gro Angeltveit hos Fylkesmannen i Buskerud.

Dette er en nyhet erfarne elvefiske helst ikke vil snakke om. De blåser det bare bort. Heller ikke fiskeforeningen som selger kortene har gitt opplysninger om dette. Det burde de ha gjort og vist til rådene fra mattilsynet, så fikk det være opp til hver enkelt hva en vil gjøre.