Sesongen 2015

Da er fiskekort på plass, og om ei uke er det klart for en ny sessong. Som en vil se av fangsrapporten fra Fylkesmannen, var det en kraftig nedgang i antall fisk i fjor, både i Lierelva og andre elver i vår region. La oss håpe sesongen blir bedre i år. Håper på mange fine turer også i år. Lykke til i Lierelva

Fangster:

11.09.

1,2

To glade lakser!

Veteran og nabo Ole Skaret dro inn denne flott laksen på 7,7 kg fra Lierelva onsdag 17. juni. Hans første fisk i år

Korte rapporter fra fisketurer

Tirsdag 15. september

Årets sessong i Lierelva er over. Det var mye regn og flom de siste dagene av 2årets sessong. På meg ble det 10 fisker, 2 laks og 8 sjøørreter. Totalt ble det håvet i land godt over 500 fisker, hvorav vel 200 var laks.

Fredag 11. september

Søndagmiddagen er sikret. Det ble en ørret på 1,2 kg i dag tidlig, tatt på mark ved Reistad. Jeg prøvde også spinner og sluk uten hell denne gangen.

Torsdag 10. september

Etter endt ferie, og ei uke med sjukdom og flom som følge av masse regn, er elva nå tilbake til normal vannstand, hadde jeg meg en formiddagstur ut i elva. Det var lite fisk og se. Jeg har på to ørreter på omlag kiloen, men ingen av dem vil opp på land. Når er det bare noen dager igjen av årets fiske. Det er meldt bra vær i morgen, men regn resten av perioden.

Det er til nå registrert 457 fangster, hvorav 182 laks og 275 ørret. Resultetet er nok noe høyere for det er sikker en del som ikke har registrert sine fangster. Til sammenligning ble det i fjor tatt 191 fisker, hvorav 87 laks og 104 ørret.

Fredag 5. august

En fin tur i elva. For første gang fikk jeg på land en ørret (1,2 kg) på spinner. Og så fikk jeg endag en kilos ørret på mark. Det var fint driv i elva. Da er det blitt ni fisker. Når blir det en pause. Lørdag dra jeg på tre ukers ferie, så da blir det å prøve igjen de siste 14 dagene i september.

Lørdag 1. august

Ja, da er det august og helg igjen. Skal bruke noen timer i formiddag ute i Lierelva. Så får vi sse om de siste dager regnskurer har gjort noe positivt med elva, og at jeg kan registrere nye fangster.

Men mer fisk ble det ikke. Det ser fortsatt ut til at det er lite vann i elva. Så to som var oppe, ellers var det helt stille.

Det er per 31. juli registret 218 fangster, hvorav 69 laks. På den siste dagen i juli var det meldt inn 15 fisk, hvorav 2 laks. Selv om det var mye smått, må dette være en bra fangstdag.

Fredag 24. juli

En ny formiddagstur uten fisk. Det ser ut til at vi nå trenger litt regn for å få mer vann i elva, slik at mer fisk finner veien opp i elva.

Torsdag 23. juli

En kort morgentur i Tuverudhølen. Ikke noe fisk. Lite sig i elva. Så noe fisk, men den ville ikke la seg friste. Vi trenger nok ei skikkelig regnskur nå for å få mer fart i elva.

Onsdag 22. juli

En ny fin ørret etter noen timer ute i elva. Startet ved Tuverud og dro meg oppover. Ved Reistad fikk jeg tilslag på en fin ørret. Det ser ut til at elva nå trenger noen friske regnbyger. Det begynner å bli lite vann, det er lien trekk i elva og den begynner å bli veldig klar. Det er til nå registret 165 fangster, hvorav 57 laks. Det ble tatt en fin laks på 6,6 kg i går kveld. Sjøl har jeg nå 5 ørreter og to laks.

En overraskelse fikk jag da en stor skarv plutselig landet på elva. Bråsnudde og fløy oppover elva igjen da den så meg.

Mandag20. juli

Flott vær og deilig ute i elva i formiddag. Også i dag ble det en liten ørret ved Reistad, 0,6 kg. Resultatet etter målinger som prosjekket "Ren Drammensfjord" i Buskerud Fylkeskommune, av bl. annet sjøørett i Drammensfjorden innenfor Svelvik er klar. Det var ikke oppløftende lesing. Det ser ut til at de ikke anbefaler at en spiser ørret tatt i Lierelva. Jeg får se litt nøyere på rapporten.

Søndag 19. juli

Det er per 18. juli tatt 146 fisk i Lierelva, av disse er 53 laks. På samme tid i fjor var det bare tatt 30 fisk, hvorav 11 laks.

Fredag 17. juli

En fin formiddag i Lierelva, med to lakser og en ørret. Laksene var på 2 kg og 0,9. Ørreten var på 0,8. Lierelva hadde nå fått sin rette farge tilbake, og det var fint driv i elva. Alle fiskene ble tatt på mark ved Reistad.

Onsdag 15. juli

I dag var elva helt kalkgrå, med masse fin sand som fløt nedover. Det var ikke fristene å fiske, så det ble en kort tur i dag. Det er nok krafig lokalt regnvær som har ført til dette. Hele elva hadde denne koløren. Vi får håpe at den klarner raskt opp. Det er per 15. juli tatt 122 fisk, hvorav 45 lakser.

Tirsdag 14. juli

Også i dag ble det en liten ørret etter noen timer i elva. Denne gaangen på 0,7 kg. Ikke stor men en økning. Disse to ørreten blir middag i dag, stekt på grillen.

Mandag 13. juli

Da satt den, ikke stor. I dag ble det en ørret på 0,5 kg. Årets første for min del. Så får vi håpe at de neste dagen gir bedre resultater. Elva ser fin ut, kan litt lite trekk.

Per 12. juli er det registret 109 fangster. En har tatt over 20 fisker, flest ørret, men også noen fine laks.

Fredag 10. juli

En formiddagstur i elva. Fortsatt ingen fisk, men denne gang dro jeg på tre stykket, ingen store, men fin steketisk. Men når ser det ut til at det tas mer og mer sjø-ørret, så da bør det blir større sjanser for å få edel fisk. Når skal jeg har ferie i 14 dager, og da blir det sikker flere turer ut i elva.

Lørdag 20. juni

Da er jeg på veg ut til Lierelva for på nytt å prøve lykke. Det er et flott vær i morgentimene, det nærmer seg 20 grader. Alt ligger godt til rette for en fin tur i elva. Men fisk ble det ikke. Det var helt stille i elva. Ikke en fisk å se eller napp på kroken. Ser at det er tatt mindre fiske de siste dagene enn tidligere i sesongen.

Lørdag 13. juni

Fin elv men lite fisk denne formiddagen. Det eneste jeg har fått til nå er to flyndrer. Det er per 12. juni innrap-portert 38 laks og sjøørreter, det meste laks. Den største laksen som er tatt til nå er på 9,2 kg tatt på spinner, eller er det tatt fler på vel 7 kg.

Jeg var også en tur i elva lørdag 6. juni, men da hadde det i en periode kommet mye nedbør og elva var for stor, stri og brun. Jeg fisker mest med mark, men har også førsøkt spinner uten hell. De siste dagene er det tatt mer sjøørret, så da er vel også den på vei opp i elva.

Søndag 24. mai

Det var lite å se til fisk på en formidagstur i dag. Men nå er jo snart mai omme, så da pleier det å hjelpe. Det har vært utrolig stille i elva den første halve måneden. Første tur med ny snelle, ei Shimano AF 2500 FB.

Mandag 18. mai

Nye tur ut i elva. Hverke kjente eller så noe fisk denne dagen heller. God vær og fine forhold. Det er nok litt tidlig enda. Det ser ikke ut til at det er meldt inn fangster til Lierelva fiskerforening heller, Begge turene har jeg kun fiske med mark.

Lørdag 16. mai:

Fiskeutstyret er ordnet, med reservesnella. Jeg knakk sveiva på den beste snella mi, ei ABU Garcia Cardinal 54. Så her må det nok investeres i ei ny ei, om jeg ikke får tak i ei ny sveiv. Ny sveiv var ikke umulig å skaffe. Så her må det invisteres i ei ny.

På den andre dagen av årets sesson i Lierelva tar jeg turen ut. Det er første gangen jeg har forsøkt meg så tidlig. Vanlig vis venter jeg til litt senere i mai. Det er skyet, men ikke noe nedbør foreløbig. Først går turen opp i dalen for å kjøpe mark.

Turen i nedre del av elven var ingen lykke. Ikke noe tegn til liv eller nåe å se i elva.

Det begynte også å regne. Derfor ble turen litt kortere enn hva jeg hadde tengt. Men det kommer flere dager, så det er bare å håpe på bedre lykke neste gang.

Elva var fin, ikke for grumsete og passe med strøm.